En blogg om det som gjør hverdagen uvanlig og spesiell: familie, venner, interiør, hage og natur. Masse tull og fjas, litt alvor.
Håper du trives, og legg gjerne igjen et spor etter deg.

tirsdag 8. oktober 2013

Utspekulert


Høstferie...

En koselig og avslappende tid sammen med ungene.

Se på de nydelige høstfargene


Gå lange turer i flott natur


Kanskje noen koselige inne aktiviteter sammen


Bake litt


Skulle jeg ønske...

Sånn er vår høstferie...
Det bøtter skikkelig ned og blåser som en Ole Brumm blåsebortdag.
Ungene kan ikke gå utenfor en dør uten å bli astmadårlige.

De samler opp alt for mye energi, og tar det ut i krangling.
Intens krangling, sånn bare søsken kan,
om absolutt alt og ingenting.

Moren blir totalt energiløs av all kranglingen og orker ingenting.
Ungene blir til slutt kastet på hvert sitt rom, 
mens mor skriver gi vekk annonse på finn.

Etter kort tid kommer frøken tusselus inn igjen
- mamma, det er ikke lurt å kaste oss på samme rom når vi krangler, sier frøken viktiper veslevoksent.
- nei, jeg vet jo det, sier jeg og prøver å ikke høres ut som en trassig femåring.
men, nå deler dere rom så da må det bare bli sånn
- dessuten, legger jeg til og feiler totalt i å ikke høres ut som en trassig femåring,
så må dere lukke døren og når jeg skrur musikken høyt på,
 så kan jeg ikke høre dere og da kan dere bare krangle så mye dere vil.
Med enorm selvbeherskelse så klarer jeg å la vær å rekke tunge og si blædi, blædi.
Her er man voksen og ansvarsfull.
Frøken viktiper ser på meg med en oppgitt mine, men tusler tilbake på rommet.

Men...
nå har denne moren en utspekulert plan.
Kranglefanter vil nemlig bare krangle enda mer om man hiver dem på samme rom,
med mindre man gir dem en felles fiende.
Og jeg er gjerne den felles fienden om det gir meg et ørlite pusterom fra kranglingen.

Og ganske riktig,
snart er kranglingen glemt og de diskuterer høylytt hvor teit det går an at mammaer er,
de tegner og perler og leker, sammen!!


Den utspekulerte moren kan sette seg ned og slappe av med en kopp te,
og nyte freden og roen :)







5 kommentarer:

  1. Det er kjedelig med regnvær i høstferien da, men det er godt du vet råd når det koker som verst.
    Så fine høstbilder det er så vakkert, her er høstferien over så alt er ved det vante.

    Jeg håper solen kommer til dere også, klem fra Marit.

    SvarSlett
  2. Slettes ikke dumt! Felles fiende kan være greit innimellom.
    Ha en fin kveld.
    Klem

    SvarSlett
  3. Veldig morsom og veldig gjenkjennelig historie : ) Men godværet kommer snart!

    SvarSlett
  4. Hei! Morsomt skrevet om å overleve.
    Håper været bedrer seg så du får tatt nye flotte høstbilder.
    Ha en fin kveld! Anne

    SvarSlett
  5. Haha :D
    Der ble jeg satt noen år tilbake da mine fire var små...
    Så herlig skrevet.

    SvarSlett