En blogg om det som gjør hverdagen uvanlig og spesiell: familie, venner, interiør, hage og natur. Masse tull og fjas, litt alvor.
Håper du trives, og legg gjerne igjen et spor etter deg.

torsdag 29. august 2013

Hysterisk husmor...


Frøken tusselus er inne i en "vil ikke spise" fase igjen.
Sånne faser har hun jevnlig, men det er ikke noe lett likevel.
Det eneste vi får i henne er næringsdrikker.

Så den glupe moren tenker: hvorfor ikke lage noe godt, noe som likevel ikke er helt usunt.
Som sunnere muffinser og boller.
En genial ide...liksom.

Ungdomsskolen har arbeidsdag der de skal tjene penger til et godt formål,
og Ariel går med på å hjelpe bakegeniet med bakingen.


Med følelsen av å være verdens beste mor og husmor,
går jeg i gang tidlig på morgenen.
Gjett om jeg skal få ungene til å spise nå...


Fire ulike sunnere muffins varianter blir produsert. 
Bananmuffins, sjokolademuffins, eplemuffins og appelsinmuffins.
Alle veldig gode synes bakemesterene, og alle er sunne(re)


Bakegeniene soler seg i glansen over bakeferdighetene.
At kjøkkenet og oss selv ser ut som et bombet katastrofeområde overser vi glatt.
Hva gjør man ikke for å få ungene til å spise...


Så vi går glatt i gang med bollene.
Store deilige kanelsnurrer, hvem kan vel motstå det.
Vi bruker CF bolle oppskriften, men bytter ut noe av melet med havremel.
Bollene er fremdeles stappet full av smør og sukker,
men med en liten andel havre så håper vi at energien skal vare litt lenger.
Litt langsomme karbohydrater kan vel ikke skade???


Og bakegeniene synes bollene smaker helt fortreffelig.
Katastrofeområdet, vonde bein og mel i håret blir glemt.
Vi er best i verden!!

Og så kommer det store fallet.
-jeg liker bare sjokolademuffinsen, sier lille loppelus
-jeg likte ingen, sier frøken tusselus

Og ingen likte bollene heller
- for jeg liker ikke boller, sier tusselusa
- og jeg liker ikke smør, og jeg såg at du hadde smør på, sier loppelusa.

Nå prøver moren intenst å dempe det hysteriske anfallet som er på vei...
-men du pleier jo å spise boller, sier jeg rolig, gjennom hardt sammenbitte tenner, til loppelusa.
-ja, men nå liker jeg dem ikke lenger, sier hun veslevoksent.
-siden når, spør moren surt.
-å, det er lenge siden, sier hun ( mens moren teller sakte til 1000000)

-Å, du da, moren retter oppmerksomheten til lille loppelus
(frøken tusselus skvetter rask avgårde, glad for at hun er sluppet "fri")
-Å, mamma, sier hun (litt sånn går det an å bli så teit) 
-du vet jo at jeg ikke liker smør
-joda, jeg vet jo det
-men, du pleier jo å elske bollene
-Ja, sier hun viktig, men det var før jeg såg at du hadde smør i dem!!!

Sånn kan det gå...
Verdens beste mor og husmor ble lynraskt redusert til pottasur mor og hysterisk husmor.

At alle andre synes boller og muffinser er supergode,
hjelper rett og slett bare litt når man har stått hele dagen på et overopphetet kjøkken, i solsteiken,
for å lage mat til småttiser som nekter å spise.

Og dette er dessverre bare del 1...




7 kommentarer:

  1. Ah..Gleden over å være mor :)
    Har en slik liten "liker ikke noe" jente selv.. Siste prosjektet var hjemmelaget nugatti med dadler og andre sunne saker.. Men det ble ikke godkjent.. Ei heller Vikingmelk-hapå forsøket mitt.. hehe
    Ha en fortsatt fin dag!
    Hei fra eva

    SvarSlett
  2. Jeg må le her jeg sitter, for jeg kan levende se deg for meg!! Nei, å ha småbarn er ikke bafe enkelt, og det med mat/spisevegring kjenner vel de fleste foreldre til.

    Jeg synes nå at du var kjempeflink likevel.

    Ha en god dag.

    Klem

    SvarSlett
  3. Du går ikke tom for ideer ser jeg, jeg synes de så veldig gode ut.
    Det må være litt slitsomt når ,,vill ikke ha,,periodene er der, en liker jo ikke at barna
    ikke spiser nok.
    God kveld fra Marit.

    SvarSlett
  4. Levende beskrevet, jeg ser det for meg, og jeg kjenner meg igjen!! Synes du var kreativ og flink :)

    SvarSlett
  5. Hehe.... Jeg er mormoren til Ann Helen og Sebastian, og kjenner problemstillingen godt. AH hadde vel akkurat lært å snakke når hun begynte å bli selektiv med mat, og siden har vi hørt.... " men eg har sluttet å like det" hehe.... Begynner å snu litt andre veien nå....håper vi.. BTW....Du har en bukett med skjønne barn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. så koselig å høre fra deg. Ja, du kjenner nok godt til problemstillingen :) Heldigvis så blir det nok bedre en gang. Ikke så verst om AH har begynt å snu litt allerede, Loppelusene mine er jo 7 og 8 år nå og de har ikke vist tegn til å ville snu det.

      Ha en fin dag!!

      Slett
  6. Sender umiddelbart en trøsteklem mens jeg nikker gjenkjennende!?!!Bake er jo sååå gøy,deigen er lovende og altfor god å slikke i seg nesten...men detferdige resultat - ja det er ikke få gangene det har gått rett i bossen!Ikke fordi det ikke har blitt som det skal,men rett og slett fordi mor baker og styrer og finner på....men ting blir ikke spist.Her er det bare å holde seg til de faste sortene for å unngå skandaler...kjedelig!Men man kan vel ikke være hårsår som mamma....men litt hissig i gjerningsøyeblikket er vel lov ;)
    Husker jeg pleide Åse til min mor at jeg likte bedre ferdigmat/boksmat enn det hun laget...stakkars....hun som lager de deiligste retter synes jeg nå!!!Så det er vel kanskje bra det går i bølgedaler??
    God helg!!!!
    Toveklem :)

    SvarSlett